TIKKASEN URAKOINTI

Latausgeneraattorien korjaus

Yleisin henkilöautojen ja työkoneiden latausgeneraattorin vika on hiilten kulutuspinnan loppuminen. Tällöin magnetointihiilet eivät saa kosketusta liukurenkaisiin eli generaattorin magnetointivirtapiiri on poikki. Vikadiagnoosi on helppo tehdä. Oikein toimiessaan latauksen merkkivalo syttyy virrat päälle laittaessa ja sammuu moottorin käynnistyttyä, mutta jos hiilet ovat lopussa, ei latauksen merkkivalo pala ollenkaan edes moottorin ollessa pysähtynyt.

Hiilet ovat yleensä laturin halvin osa. Normaalisti hiiliharjojen hinta on jotain 2 - 10 euron väliltä.

Toiseksi yleisin latausgeneraattoreita vaivaava vika on laakerien kuluminen välyksellisiksi. Yleensä laakerit kestävät ainakin pari hiilenvaihtoväliä, ja välyksellisyys huomataan yleensä hiilten vaihdon yhteydessä. Välykselliset laakerit on vaihdettava uusiin, koska välyksen kasvaessa liian suureksi laturin roottori alkaa pyöriessään hankaamaan staattoria, mikä vaurioittaa laturia. Laakerien hinta on yleensä 10 - 20 euroa.

Kolmanneksi yleisin vika on laturin puolijohdekomponenttien rikkoutuminen. Halvimmissa latureissa puolijohdekomponentteja ei yleensä kannata vaihtaa, koska uuden laturin ja uuden jännitteensäätimen tai tasasuuntaussillan välinen hintaero on niin pieni. Puolijohdekomponenttien vian huomaa yleensä latauksen merkkivalon epäloogisesta toiminnasta - latausvalo saattaa esimerkiksi jäädä himmeästi palamaan moottorin käynnistyttyä. Joissain tapauksissa latausjännite saattaa nousta niin korkeaksi, että se rikkoo autosta muita osia. Puolijohdeosat eivät ole kuluvia osia ja hajoavat harvoin.

Yleisimpien vikojen korjauksesta veloitan 40 euroa + varaosakulut.

Valid HTML 4.01 Strict Valid CSS!